Blogi yrityksille

Perinnän vaiheet - näin perintä etenee

Kirjoittanut Uuva | 21.8.2024

Älä käytä kallista aikaasi saatavien perässä juoksemiseen, lue tästä miten perintäprosessi etenee oikeaoppisesti! Yrittäjyys tarjoaa runsaasti hyviä puolia, mutta yksi yrittäjyyden riskeistä on se fakta, että kaikkia laskuja ei tulla maksamaan eräpäivään mennessä. Syitä, miksi maksua ei eräpäivään mennessä ole tullut on lukemattomia ja suurin osa maksetaan viimeistään maksuhuomautuksen jälkeen. Älä siis huolestu, mikäli maksusuoritus ei täysin ajallaan tule. Avoimet saatavat kuitenkin tukkivat yrityksen kassavirtaa, sekä aiheuttavat harmaita hiuksia, joten prosessi niiden suhteen kannattaa hioa mahdollisimman särmäksi. Aina on se pieni joukko laskuja, jotka menevät perintään.

Käyttämällä asiantuntevaa perintäkumppania kasvaa saatavien kotiutumisen onnistumisprosentti suuresti. Yhteistyö antaa yritykselle myös mahdollisuuden keskittyä omaan ydinliiketoimintaansa, kun maksuvalvonnan ja perinnän hoitaminen on luotettavissa käsissä. Tämä parantaa yrityksen kassavirtaa ja vähentää luottotappioiden riskiä, mikä pitkällä aikavälillä vahvistaa yrityksen taloudellista asemaa.

👉Lue myös: Näin valitset parhaan perintäkumppanin yrityksellesi

Laadukas perintäalan yritys ei ole pelkästään perinnän väline, vaan arvokas kumppani yrityksen taloudenhallinnassa ja asiakassuhteiden ylläpidossa. Hyvä perintätoimisto osaa hoitaa asiakaskommunikaation siten, että asiakassuhteille koituu mahdollisimman vähän hallaa. Tavoitteena on kotiuttaa saatavat vapaaehtoisen perinnän keinoin. 

Perintä on tiukasti lailla säädeltyä, joten mikäli perintää aikoo hoitaa itse tulee lakipykälät ja hyvä perintätapa olla viimeisen päälle hallussa.

👉 Lue myös: Mitä hyvä perintätapa tarkoittaa?

Vapaaehtoinen ja oikeudellinen perintä - mitä eroa niillä on?

Kun lasku erääntyy - eli maksua ei ole tullut eräpäivään mennessä -, voidaan aloittaa vapaaehtoinen perintä. Vapaaehtoisella perinnällä tarkoitetaan kaikkia niitä toimenpiteitä, jotka tähtäävät siihen, että saatava maksetaan vapaaehtoisesti ennen oikeuteen menoa.

Perintäprosessi alkaa ensimmäisestä maksumuistutuksesta, joka on syytä lähettää kirjallisessa muodossa. Maksumuistutuksista ei synny maksuhäiriömerkintää. Mikäli maksumuistutus ( tai useampi) ei tuota tulosta, jatkuu perintäprosessi maksuvaatimuksella/maksukehotuksella, jota myös perintäkirjeeksi kutsutaan. Tämä on se vaihe, jolloin yleisesti ottaen perintätoimisto astuu viimeistään kuvaan. 

Mitä eroa on kuluttaja- ja yritysperinnällä?

Perintä eritellään vapaaehtoiseen ja oikeudelliseen perintään. Sen lisäksi on huomioitava, että kuluttajaperintä ja yritysperintä eroavat toisistaan. Eroa on ensisijaisesti kohderyhmässä; kuluttajaperintä kohdistuu yksityishenkilöihin, kun taas yritysperintä kohdistuu yrityksiin eli oikeushenkilöihin. 

Keskeinen ero kuluttaja- ja yritysperinnän välillä on nopeus, jolla perintätoimet etenevät. Yritysperinnän kohde joutuu nopeammin maksuhäiriömerkinnän uhkan eteen. Yrittäjän kannattaakin olla välittömästi yhteydessä perintää suorittavaan tahoon muistutus-tai perintäkirjeen saatuaan. Merkintä yrityksen luottotiedoissa - ts. maksuhäiriömerkintä -  aiheuttaa suurta harmia liiketoiminnilla ja pahimmillaan yritys ajautuu tämän takia konkurssiin. 

Kuluttajien kohdalla maksuvaatimuksissa on 14 vrk maksuehto ja maksimikulut on lailla selkeästi määritelty.  Yritysten kohdalla maksuehto on usein 7 vrk ja perintäkulujen tulee olla "kohtuulliset". Meidän hinnastomme myös perintää koskien löydät täältä. 

Yritysyperinnässä oleellinen osa on tratta, eli julkisuusuhkainen maksukehotus. Mikäli tratta jää maksamatta, tulee yritykselle merkintä julkiselle protestilistalle. 

Katso alta, miten perintäprosessi etenee kuluttaja - ja yritysperinnän osalta. 

Näin varmistat onnistuneen perinnän

Vaikka perintä on sinänsä suoraviivainen prosessi, voi sen suorittamisessa olla suuria eroja. Perinnässä ollaan herkän ja varsin ikävän aiheen äärellä, joten empaattinen  ja ystävällinen lähestymistapa on kaiken A ja O.

Syitä, miksi lasku on jäänyt maksamatta on lukemattomia, kelläpä meistä ei joskus olisi jokin lasku ihan puhtaasti unohtunut arkea multitaskatessa. Aggressiivisella lähetysmistavalla vähennetään maksuhalukkuutta ja tehdään haittaa yrityksesi maineelle, sekä brändille. 

Tarjoa asiakkaalle mahdollisuutta keskusteluun asiasta, sekä maksusuunnitelman tekoon. Perintä on tärkeä osa asiakaskokemusta ja hyvin hoidettuna se voi jopa lujittaa asiakasuskollisuutta. Me Uuvalla teemme kaiken tämän puolestasi, laskun lähetyksestä perinnän jälkihoitoon asti.