Blogi yrityksille

Perinteisen perintätoimiston kuolema - katsaus perintäalan nykytilaan

Kirjoittanut Uuva | 15.11.2024

Perintätoimiston rooli yrityksen taloudenhallinnan tukijana on kokenut suuria muutoksia viime vuosina. Digitalisaatio ja asiakaskeskeisyys ovat muuttaneet perintätoimistojen suoraviivaista toimintamallia, jossa keskityttiin vain maksamattomien laskujen perintään. Nykyään asiakkaat arvostavat kokonaisvaltaisia ratkaisuja, joissa laskutus, maksujen hallinta ja perintä, sekä tarvittaessa myös asiakaspalvelu yhdistyvät saumattomaksi palvelukokonaisuudeksi. 

Tapio Järvinen, Uuvan perustaja, on nähnyt perintäalan muutoksen läheltä. Perinteinen perintätoimisto, joka toimii kapealla sektorilla keskittyen vain maksamattomien laskujen perintään, on jäämässä modernien, kokonaisvaltaisten laskutus- ja perintäratkaisujen varjoon.

Tässä haastattelussa Järvinen kertoo, miksi Uuva on rakentanut palvelunsa palvelemaan yrityksiä laskun koko elinkaaren ajalle – ja mitä tulevaisuus tuo tullessaan laskutus- ja perintäpalveluille. Miten siis on, onko perinteinen perintätoimisto liiketoimintana henkitoreissaan?

Miten perintäala on muuttunut siitä lähtien, kun Uuva perustettiin?

"Kun perustin Uuvan edeltäjän, TRP Lakipalvelut,  90-luvulla, perintäala oli täysin erilaista. Silloin keskityttiin pelkästään toimeksiantoperintään, ja kaikki tehtiin manuaalisesti. Perintätoimintaa ohjasi enemmänkin konservatiivinen ja jäykkä malli – ei ollut nykyistä automaatiota tai asiakaskeskeisyyttä.  Halusin itse tehdä asioita toisin", muistelee Järvinen.

"Uuvakin tosiaan aloitti pelkillä perintäpalveluilla, mutta aika pian huomasimme, että pelkkä perintä ei enää riittänyt asiakkaille. Tuli tarve tarjota laajempia palveluja ja ottaa vastuulle koko laskun elinkaari, laskun luomisesta maksuvalvontaan ja perintään asti."

Mikä sai Uuvan siirtymään perinteisestä perinnästä laajempaan palvelumalliin?

"2010-luvulla, ja osin jo aiemminkin, alkoi tapahtua käännekohta: suuret yritykset alkoivat vaatia kattavampia taloushallinnon ratkaisuja", Järvinen selittää. "Perinteinen perintä ei enää vastannut asiakkaiden tarpeisiin – he halusivat kaikki palvelut laskutuksesta maksuvalvontaan ja perintään yhdeltä toimittajalta."

"Tämän takia hankimme ja aloimme kehittää omaa Anitta®-järjestelmäämme, joka mahdollistaa koko laskutusprosessin hoitamisen yhdellä alustalla. Nykyisin tämä järjestelmä on markkinajohtaja laskutusohjelmistoissa ja tukee yrityksiä hallitsemaan talouden kaikkia vaiheita tehokkaasti."

Mitä hyötyjä kokonaisvaltainen laskutusratkaisu tuo yrityksille?

"Kun laskutus, maksuvalvonta ja perintä toimivat yhdessä, asiakkaat saavat monenlaisia etuja", Järvinen summaa. "Aikaa säästyy, kun ei tarvitse käyttää useita eri palveluntarjoajia, ja virheiden määrä vähenee, kun kaikki tiedot ovat samassa järjestelmässä."

"Uuvassa saamme prosessin sujuvaksi yhdellä yhteydenotolla, ja automaation ansiosta rahankierto nopeutuu, mikä tuo vakautta yrityksen kassavirtaan."

Miten digitalisaatio ja automaatio ovat vaikuttaneet alaan?

"Digitalisaatio on muuttanut alan toimintamalleja radikaalisti", Järvinen toteaa. "Kun Uuvan edeltäjä, TRP Lakipalvelut aikanaan aloitti, hankimme ensimmäisen DOS-pohjaisen järjestelmän Ruotsista – silloin se oli iso harppaus. Nykyisin kehittyneet ohjelmistot, kuten Anitta®-järjestelmämme, mahdollistavat laskutus- ja perintäprosessien saumattoman hallinnan yhdellä alustalla. Tämän lisäksi myös laskurahoitus ja tietyiltä osiin asiakaspalvelu voidaan siirtää Uuvalle. Tämä on valtava etu yrityksille, sillä järjestelmät ovat suunniteltu niin pienten kuin suurten yritysten tarpeisiin. Pienille yrityksille lanseerasimme oman Uuva Cloud-laskutusohjelman, jonka saa helposti ja nopeasti käyttöön muutamalla napin painalluksella. Suoratoistopalveluista tuttu toimintamalli!"

Miltä alan tulevaisuus näyttää?

"Laskutus- ja perintäpalvelut siirtyvät yhä enemmän digitaalisiin ratkaisuihin ja uusiin maksujärjestelmiin, kuten PEPPOL-verkkoon ja digitaalisiin lompakkoihin", Järvinen visioi. "Nämä mahdollistavat joustavamman rahankiertoratkaisun, mikä on tärkeää kustannustehokkuutta arvostaville yrityksille. Me Uuvassa pyrimme pysymään kehityksen kärjessä ja tarjoamaan asiakkaillemme uusimpia ratkaisuja heti niiden tullessa markkinoille."

"Uuvassa olemme priorisoineet muutoksiin nopean reagoimisen sisäisen tuotekehityksen avulla ja tämä mahdollistaa sen, että voimme kasvaa kovaa vauhtia".

Jos antaisit neuvon yrityksille, jotka harkitsevat laskutus- ja perintäpalveluiden ulkoistamista, mikä se olisi?

"Ulkoistaminen voi kuulostaa monimutkaiselta, mutta prosessi on nykyisin paljon sujuvampi kuin ajatellaan", Järvinen rohkaisee. "Uuvassa saamme järjestelmät usein käyttöön jo muutamassa päivässä, mikä tuo joustavuutta yrityksille. Kun yritys ulkoistaa laskutuksen ja perinnän, se voi keskittyä ydinliiketoimintaansa luottaen siihen, että taloushallinnon prosessit hoidetaan ammattitaitoisesti."

"Uuvassa olemme priorisoineet muutoksiin nopean reagoimisen sisäisen tuotekehityksen avulla ja tämä mahdollistaa sen, että voimme kasvaa kovaa vauhtia".

Teknologia ei korvaa ihmistä

Teknologian toimivuus ja jatkuva kehitys on tärkeää, mutta ihmisten ja inhimillisyyden merkitystä ei sovi vähätellä. "Meillä Uuvalla  on osaava ja kokenut tiimi  ja todella pieni vaihtuvuus. Inhimillisyys on Uuvalle tärkeä arvo ja olemme ylpeästi 100 % suomalainen yritys - toimialamme suurin sellainen", sanoo Tapio ylpeänä. 

Uuvan kilpailuetuna on kyky palvella kaiken kokoisia yrityksiä ja toteuttaa vaativiakin ratkaisuja, kiitos oman inhouse-tuotekehityksen. Perinnällä voi sanana olla ikävä kaiku, mutta tänä päivänä pyrimme yhdessä asiakkaan kanssa löytämään parhaan mahdollisen ratkaisun tilanteeseen. Yhteistyö, empatia ja ystävällisyys näyttelevät isoa roolia myös perinnässä.