Jos sinulla on yritys, tai minkäänlaista yrittämiseksi luokiteltavaa toimintaa, on laskutus kaiken keskiössä. Sähköinen laskutus - eli verkkolaskutus- saattaa pienyrittäjän korvaan kuulostaa isompien toimijoiden heiniltä, mutta murretaan tämä myytti heti kättelyssä. Pienyrittäjäkin hyötyy sähköisestä laskutuksesta suuresti- ja joissakin tapauksissa se on ainoa mahdollinen tapa saada laskut perille.
👉 Lue myös: Yrittäjä, oletko varma että yrityksesi voi myydä palveluitaan kaikille, jotka haluaisivat niitä ostaa?
Sähköinen laskutus on nykyaikaisin ja varmin tapa hoitaa laskutus, eikä se ole lainkaan vaikeaa – päinvastoin. Avataan siis sähköisen laskutuksen hyödyt, perusperiaatteet ja termit alla!
Eri laskutyyppejä ovat paperilasku, verkkolasku ja sähköpostilasku.
Eivät. Epäselvää? Varmasti. Kun puhutaan sähköisestä laskutuksesta, on olemassa suuri riski, että puurot ja vellit menevät sekaisin! Käydäänpä siis termit ja niiden erot hieman tarkemmin läpi.
👉 Verkkolaskulaki määrittää, että sähköisellä laskulla tarkoitetaan nimenomaisesti verkkolaskua ( katso tarkempi määritelmä verkkolaskulle yllä).
👉 Sähköpostitse lähetettävät laskut ( yleensä pdf-tiedostomuodossa) eivät ole verkkolaskuja, sillä ne vaativat manuaalista työtä siirtyäkseen taloushallintojärjestelmästä toiseen. Sähköpostitse lähetettävän laskun maksaminenkaan ei suju automaattisesti.
👉 E-lasku puolestaan on kuluttajille lähetettävä verkkolasku, joka saapuu suoraan vastaanottajan verkkopankkiin.
Eli pähkinänkuoressa; E-lasku ja verkkolasku ovat sähköisiä laskuja. Sähköpostitse lähetettävä lasku ei ole sähköinen lasku.
Molemmat ovat täysin digitaalisessa muodossa olevia, sähköisiä laskuja, mutta niistä käytetään eri termejä. Ero on kohderyhmässä; e-lasku tarkoittaa kuluttajalle lähetettävää sähköistä laskua, kun taas yritysten välistä sähköistä laskua kutsutaan verkkolaskuksi. Jos kuluttaja haluaa vastaanottaa laskunsa sähköisessä muodossa, tulee hänen tehdä e-laskusopimus verkkopankissaan, jotta laskuttajalle lähtee tieto halukkuudesta saada laskut nimenomaan e-laskuina.
Jotta kuluttaja voi tehdä e-laskusopimuksen verkkopankissaan, tulee laskuttavan yrityksen lähettää ensin laskuttajailmoitus. Laskuttajailmoituksella yritys kertoo, että se tarjoaa e-laskua vaihtoehtona. Näin maksaja näkee tiedon suoraan omassa verkkopankissaan ja voi tilata laskut itselleen sähköisenä, eli e-laskuna.
Laskuttajan tulee sopia e-laskutuksesta oman pankkinsa kanssa, jolloin laskuttaja saa pankilta verkkolaskuosoitteen. Jotta kuluttaja-asiakkaat tietäisivät, että e-lasku on mahdollinen, tulee laskuttajan lähettää oman pankkinsa avulla kaikkiin niihin pankkeihin, jotka tarjoavat e-laskupalvelua omille kuluttaja-asiakkailleen.
Jotta voit lähettää verkkolaskuja, tulee sinulla olla verkkolaskutusta tukeva ohjelmisto ( kuten Uuva Cloud) ja laskun saajan verkkolaskutusosoite. Kaikki muu hoituu automaattisesti.
Verkkolaskutusta tukevat ohjelmistot ovat pilvipalveluita, jotka toimivat nettiyhteydellä ilman erillistä asennusta ja latausta tietylle koneelle. Ohjelmistolla voit lähettää laskuja eri muodossa, niin verkkolaskuina, sähköpostilaskuina kuin myös paperilaskuina tulostuspalvelun kautta.
Kun olet syöttänyt laskutiedot laskutusohjelmaan, valitset vain lähetystavaksi verkkolaskun. Tässä vaiheessa tarvitset asiakkaasi verkkolaskuosoitteen ja operaattoritunnuksen. Useat ohjelmistot tunnistavat operaattorin automaattisesti pelkän verkkolaskuosoitteen perusteella, joten pelkkä osoitekin voi riittää laskun lähettämiseen. Laskutusohjelma myös herjaa, mikäli verkkolaskuosoitteessa on virhe, joten ongelmat laskun perillemenossa ovat erittäin epätodennäköisiä, eivätkä laskut myöskään häviä matkan varrelle.
Verkkolaskuoperaattori tarvitaan, jotta laskutusohjelmaan syöttämäsi verkkolasku kulkeutuu sen vastaanottajalle. Verkkolaskuoperaattori on vähän kuin sähköinen postitoimisto, joka ottaa laskut vastaan ja välittää ne eteenpäin.
Kyllä voi ja valmius verkkolaskutukseen kannattaakin ehdottomasti olla! Jos tehdään kauppaa b2b-puolella, laki velvoittaa, että kaikkien suomalaisyritysten tulee pystyä käytännössä lähettää yritysasiakkaalleen lasku verkkolaskun muodossa.
Verkkolaskun velvoite ei koske yrityksiä, jotka myyvät palveluitaan ainoastaan yksityisille kuluttajille ( kuluttajakauppa) tai yrityksiä, joissa liikevaihto jää alle 10 000 euroon.
Verkkolaskutuksen hyödyt kiteytyvät nopeuteen, turvallisuuteen ja edullisuuteen.
Pidä lähtökohtana aina sitä, että tarkistat huolellisesti asiakkaalta saamasi laskutustiedot. Tyypillinen virhe on, että laskuttajalla menee sekaisin verkkolaskuosoite ja välittäjän tunnus. Monet verkkolaskupalvelut estävät laskun lähetyksen, jos laskulta puuttuu yleisesti vaadittava tieto, tai jos maksuaikaa ei ole varattu riittävästi.
Jos verkkolasku lähtee eteenpäin virheellisin tiedoin, ei lähetystä voi enää perua. Tällöin on hyvitettävä lasku ja lähetettävä asiakkaalle hyvityslasku. Tämän jälkeen tehdään uusi lasku oikeilla tiedoilla.
Verkkolaskun välittäjänä voi toimia pankki tai joku muu operaattori, joilla on omat tunnuksensa. Välittäjätunnusta voi verrata postinumeroon, joka kertoo minkä välittäjän kautta lasku lähetetään oikeaan osoitteeseen.
Listan verkkolaskuvälittäjien tunnuksista löydät Tieken sivulta.
Verkkolaskuosoite on sähköinen osoite, johon yritys vastaanottaa verkkolaskut. Osoite muodostuu varsinaisesta verkkolaskuosoitteesta ja välittäjätunnuksesta. Se ei ole sama asia, kuin esimerkiksi tilinumero.
Verkkolaskujen vastaanottaminen onnistuu, kun käytössäsi on kyseisen ominaisuuden sisältävä laskutus-, kirjanpito– tai taloushallinto-ohjelma. Kun olet yhteydessä suoraan palveluntarjoajaan, ei itse tarvitse tietää tai tehdä kovinkaan paljoa.
Verkkolaskuosoitteen haku onnistuu Tieken ylläpitämästä kansallisesta verkkolaskuosoitteistosta, johon on merkitty lähes kaikkien suomalaisten yritysten verkkolaskuosoitteet. Paras tapa on kuitenkin tarkistaa oikea osoite suoraan laskun vastaanottajalta ( tiedot löytyvät usein myös yrityksen verkkosivuilta), sillä osoitteen on oltava virheetön, jotta verkkolasku saapuu varmasti perille.
Verkkolaskuosoite on yleisimmin joko:
OVT-tunnus muodostuu verohallinnon tunnuksesta 0037 sekä yrityksen y-tunnuksesta ilman väliviivaa. Esimerkiksi Uuvan OVT-tunnus on 003708593840. OVT-tunnus on aina 12 merkkiä pitkä. OVT-tunnuksen rakenne on virallisesti määritelty mutta mikään taho ei varsinaisesti myönnä tunnuksia, vaan kukin organisaatio muodostaa omat tunnuksensa. Voit hakea vastaanottajien OVT-tunnuksia julkisesta verkkolaskuosoitteistosta.
IBAN-muotoinen verkkolaskuosoite on myös yleinen verkkolaskuosoitetyyppi. Tätä käytetään usein, kun laskun vastaanottajan verkkolaskuoperaattori on pankki.
TE+OVT muotoinen verkkolaskuosoite. Jos operaattorina toimii Tieto, on OVT-tunnuksen eteen lisätty kirjaimet TE. Esimerkiksi näin: TE012345678901.