Skip to content

Uuva Cloud

Miten luon uuden asiakkaan?

 

Miten luon uuden yritysasiakkaan Uuva Cloudissa?

Voit luoda uuden asiakkaan joko aloitussivun Työpöydältä kohdasta ”Uusi asiakas”, Asiakasrekisteri-välilehdeltä kohdasta ”Uusi asiakas”, tai vaihtoehtoisesti tuoda jo olemassa olevat asiakkaasi CSV-tiedostona kohdasta ”Tuo asiakkaita”.

Asiakasrekisteriin voit yhteystietojen lisäksi tallentaa myös kaikki asiakkaaseen liittyvän yhteydenpidon ja sovitut asiat. Näin voit esimerkiksi kätevästi tarkistaa seuraavan laskun yhteydessä, mitä asiakkaan kanssa on sovittu ja aloittaa laskun luomisen suoraan asiakasrekisteristä. Sitä kautta voit myös kätevästi tarkistaa yritysasiakkaiden mahdolliset maksuhäiriömerkinnät.

Asiakkaan luonti – ”Uusi asiakas”

Yritysasiakasta luodessasi voit hakea asiakkaasi tiedot suoraan YTJ-haun kautta joko yrityksen nimellä tai Y-tunnuksella. Kun valitset oikean yrityksen, täyttää YTJ-haku yrityksen tiedot automaattisesti sinua varten.

Tämän jälkeen sinun tulee lisätä vielä yhteystiedot ja laskun lähetyksen lisätiedot, kuten laskun lähetys- ja toimitustavan sekä maksuehdon.

Uuva cloud luo uusi asiakas

Postilasku

Mikäli haluat lähettää laskut postitse (paperinen lasku), valitse lähetystavaksi ”Posti”.

Sähköpostilasku

Mikäli haluat lähettää laskut sähköpostitse, tulee lisää sinun ensin syöttää sähköpostiosoite Yhteystiedot-osioon, jotta voit valita lähetystavaksi ”Sähköposti”.

Verkkolasku

Mikäli käytät verkkolaskua, tarvitaan verkkolaskujen vastaanottamiseen verkkolaskuosoite. Sinun tulee aina ensi syöttää asiakkaan verkkolaskuosoite, jotta voit valita lähetystavaksi verkkolaskun.

Verkkolaskuosoite voi olla muotoa OVT-tunnus, IBAN-tunnus tai Verkkopalvelutunnus. Yleisimmin yrityksissä on käytössä OVT-muotoinen verkkolaskuosoite, joka rakentuu seuraavasti:

  1. Suomen verohallinnon tunnus 0037
  2. Y-tunnus (kahdeksan merkkiä ilman väliviivaa),
  3. mikäli yrityksellä on alataso tai kustannuspaikka, tällöin OVT-tunnukseen tulee lisäksi viisimerkkinen tunnus.

Esimerkiksi, jos yrityksen Y-tunnus 1234567–8 ja yrityksellä ei ole alatasoa tai kustannuspaikkaa, on OVT-tunnus 003712345678.

Verkkolaskuosoite on vähintään 12 merkkiä ja maksimissaan 17 merkkiä.

Kun olet syöttänyt verkkolaskuosoitteen, valitse vielä verkkolaskuoperaattori pudotusvalikosta. Sinulla tulee olla tiedossa, mitä verkkolaskuoperaattoria yritys, jota aiot laskuttaa, käyttää. Voit tarkistaa yrityksen käyttämän verkkolaskuoperaattorin osoitteessa https://verkkolaskuosoite.fi

Lue myös: Pienyrittäjän opas verkkolaskutukseen

 

Manuaalinen tulostus

Mikäli et halua lähettää laskua Uuva Cloudin kautta, voit myös tulostaa sen manuaalisesti. Valitse tässä tapauksessa lähetystavaksi ”Manuaalinen tulostus”.

Maksuehto

Maksuehdolla ilmoitat, kuinka paljon annat asiakkaallesi aikaa maksaa laskusi. Esimerkiksi 14 pv netto tarkoittaa, että asiakkaallasi on 14 päivää aikaa maksaa laskusi siitä, kun lasku on lähetetty.

Viitteemme

Sinun määrittelemäsi viite laskulle, esimerkiksi ”Jarin tekemät työtunnit”. Viitteemme kertoo siis asiakkaallesi, mistä häntä laskutetaan.

Viitteenne

Asiakkaan määrittelemä viite, joka on mainittava laskulla esim. “Jarin tekemät työtunnit projektissa x”.

Laskulla näkyvä teksti

Mikäli haluat määritellä tietyn, aina näkyvän tekstin asiakkaasi laskulle, kirjoita teksti Laskulla näkyvä teksti -kenttään.

 

Kirjaudu Uuva Cloud-palveluun

Usein kysyttyä Uuva Cloudista

Katso alta vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin Uuva Cloudiin liittyen. Mikäli et löydä vastausta sinua askarruttavaan kysymykseen, olethan yhteydessä asiakastukeemme. 

Käyttöönotto

Kenelle Uuva Cloud sopii?

Uuva Cloud sopii kaiken kokoisille yrityksille. Järjestelmä on suunniteltu skaalautumaan niin pienten kuin isojen yritysten tarpeisiin. 

Uuva Cloud sisältää kaiken tarvittavan, jotta laskutus sujuu mahdollisimman jouhevasti ja peruspaketti riittääkin suureimmalle osalle yrityksiä. Olemme kuitenkin erikoistuneet myös räätälöimään vaativiakin ratkaisuja isojen yritysten tarpeisiin.

 

Mitä Uuva Cloudin käyttö maksaa?

Voit ottaa käyttöösi joko Basic tai Pro-palvelutason, joita molempia voit kokeilla ensimmäiset 30 vuorokautta ilman kuukausimaksua.

Kuukausilaskutuksella Basic-taso maksaa 8,99€ ja Pro-taso 11,99€.

Vuosilaskutus on Basic-tasolla 89,99€/kk ja Pro-tasolla 99,99€/vuosi. Vuosilaskutuksella saat alennusta, jolloin hinnaksi Basicille jää 7,50€/kk ja Pro:lle 8,33€/kk.

Katso tarkempi transkaktiomaksujen hinnasto täältä!

Voiko Uuva Cloudin integroida muihin järjestelmiin?

Kyllä, olemme integroineet Uuva Cloudin onnistuneesti jo monelle asiakkaalle, useisiin eri järjestelmiin. Palvelumme ovat lähtökohtaisesti hyvin integroitavissa. 

Mikäli sinulla on lisää kysyttävää järjestelmien yhteensopivuudesta, otathan yhteyttä myyntiin.

Sopiiko Uuva Cloud kevytyrittäjälle?

Palvelun käyttö vaatii y-tunnuksen, joten puhtaasti kevytyrittäjälle ei sen takia ole sopivin ratkaisu.

Minulla on jo laskutuspalvelu, kuinka helppoa on vaihtaa se Uuva Cloudiin?

Vanhojen tietojen tuominen ja sitä kautta palvelun vaihtaminen Uuva Cloudiin on varsin helppoa! Voit tuoda Cloudiin niin asiakkaat kuin tuoterekisterinkin, järjestelmässä on  "Tuo" välilehti jonka kautta voi importata haluttuja tietoja. 

Uuva Cloudin käyttö

Onko lähetettävien laskujen määrässä rajoituksia?
Ei ole! Voit lähettää laskuja juuri sen verran kuin tarvitsee.
Missä muodossa voin lähettää laskuja?
Lähetä lasku asiakkaasi toivomassa muodossa; verkkolaskuna, sähköpostitse tai postitse. Voit myös tulostaa itse laskun ja tehdä sillä mitä haluat 😊
Pystynkö vastaanottamaan laskuja Uuva Cloudin kautta?
Tätä mahdollisuutta ei toistaiseksi ole, mutta kehitämme järjestelmää jatkuvasti.
Minulla on kysyttävää Uuva Cloudin käytöstä. Miten saan yhteyden asiakastukeen?

Jos sinulla on jo käytössä Uuva Cloud-palvelu, voit ottaa sen kautta suoraan yhteyttä asiakaspalveluun. Jokaisen laskusi kohdalla on yhteydenotto-painike, joten asian selvittäminen on helppoa.   

Muussa tapauksessa lähetä sähköpostia asiakaspalvelu@uuva.fi.

 

Voinko päivittää itse yritykseni muuttuneita tietoja?
Kyllä, voit päivittää yhteystietoja, sekä laskulle tulevia perustietoja, logoja, laskutusosoitettasi ym itse.
Voinko käyttää Uuva Cloudia mobiililla?
Voit kyllä. Erityisen hyvin Uuva Cloud toimii tabletilla!
Millainen on Uuva Cloudin tietoturva?

Ohjelmistoteknisesti käytämme uusimpia ratkaisuja, tietoturva pystytään täten pitämään aina ajan tasalla.

Tietoturva on meille prioriteetti ja se onkin erittäin hyvällä tasolla.

Voinko luoda yritykseni tilille useamman käyttäjän?

Kyllä se onnistuu asiakaspalvelun kautta! Eli ota yhteyttä asiakaspalvelu@uuva.fi.

 

Voinko tarkistaa asiakkaani luottotietojen tilanteen itse?

Kyllä, yritysluottotiedot voi tarkistaa aina tarvittaessa, mutta henkilöluottotiedoissa tarvitset henkilön itsensä luvan.

Henkilöluottotiedoissa on tiukka sakko- ja jopa oikeudellinen uhka jos niitä käyttää väärin, Vastuu on aina käyttäjällä. Henkilöluottotietoja tarkistaessasi valitse Uuva Cloudissa peruste, miksi tarkistat tietoja. 

Laskurahoitus, maksuvalvonta ja perintäpalvelut

Mitä on laskurahoitus?

Laskurahoitus tarkoittaa, että saat rahoitusta asiakkaillesi lähetettäviä riidattomia myyntilaskuja vastaan. Käytännössä rahoitusyhtiö siis ostaa myyntilaskusi tai tarjoaa sinulle luottoa, jossa myyntisaatavasi ovat vakuutena. Lue lisää laskurahoituksesta täältä!

Voit täyttää laskurahoitushakemuksen Uuva Cloud palvelussa ja mikäli se hyväksytään, saat käyttöösi limiitin sovitulla summalla. Voit itse valita, mitkä laskut haluat rahoittaa.

 

Miten voin saada laskurahoitusta?
Jos sinulla on käytössä Pro-palvelu, voit klikata rahoitus-välilehdeltä laskurahoitus-hakemukseen. Jos hakemuksesi hyväksytään, avaamme sinulle samantien limiitin.
Miten Uuva Cloud valvoo, että saan rahat lähettämistäni laskuista?

Kun asiakas maksaa laskun, ohjautuvat rahat tilillesi heti.

Basic-versiossa käyttäjä valvoo itse, onko laskua maksettu vai ei. 

Pro-version ollessa käytössä, mikäli asiakas ei maksa, käynnistyy automatisoitu prosessi maksuhuomautusten ja perinnän kautta.

Voit lukea lisää laskutusprosessista täältä!

Mitä voin tehdä, jos asiakas ei maksa laskua?

Tällöin prosessi nimeltä maksuvalvonta astuu kuvioihin. Jos sinulla on käytössä Uuva Cloud Pro, ei sinun tarvitse tehdä itse mitään tai huolehtia saataviesi kotiuttamisesta, vaan maksumuistutukset, sekä tarvittaessa perintä, hoituvat automaattisesti. 

Lue lisää nitä tehdä, jos asiakas ei maksa laskua!

Onko maksamattomat laskut pakko laittaa perintään?

Ei, voit estää laskun etenemisen perintään.

uuva-logo 1

 

Annamme mielellämme lisätietoa laskutuspalvelusta sekä muista laskun elinkaaren hallintaan liittyvistä palveluistamme.

Ota yhteyttä