Uuva Cloud
Perintä
Uuva Cloud perintä-välilehti
Perintä-välilehdeltä näet kaikki laskut, jotka ovat siirtyneet perintään. Ylhäältä löydät eriteltynä vielä eri perintävaiheissa olevat toimeksiannot.
Perinnässä
Perinnässä-tilalla tarkoitetaan vapaaehtoista perintää. Esimerkiksi kirjeitse lähetetyt maksumuistutukset ja -vaatimukset ovat vapaaehtoista perintää.
Näkymän kohdasta ”Vaihe” näet, missä vaiheessa saatava kulloinkin on.
Esimerkiksi ”1: Maksumuistutus” tarkoittaa, että saatava on vaiheessa, jossa maksumuistutus on lähtenyt.
Lue myös: Näin perintä etenee
Oikeudellisessa perinnässä
Oikeudellisessa perinnässä -tilalla tarkoitetaan perintää tuomioistuimessa. Näkymän kohdasta ”Vaihe” näet, missä vaiheessa saatava kulloinkin on.
Esimerkiksi ”2: Odottaa haastehakemusta” tarkoittaa, että saatava on vaiheessa, jossa haastehakemusta ollaan jättämässä tuomioistuimeen.
Jälkiperinnässä
Jälkiperintään siirretään saatavat, joita ei ole kannattavaa/joita ei haluta viedä tuomioistuimeen ( esimerkiksi heikentyneen maksukyvyn takia). Jälkiperinnässä huolehditaan siitä, etteivät saatavat kuitenkaan vanhene vanhentumisajan puitteissa.
Jälkiperinnässä-tilalla tarkoitetaan siis jälkiperinnässä olevia saatavia. Näkymän kohdasta ”Vaihe” näet, missä vaiheessa saatava kulloinkin on.
Esimerkiksi ”1: Jälkiperintään siirto” tarkoittaa, että saatava on vaiheessa, jossa se on siirretty jälkiperintään.
Ulosotossa
Ulosotossa-tilalla tarkoitetaan, että saatava on siirretty perintään ulosottolaitokselle. Näkymän kohdasta ”Vaihe” näet, missä vaiheessa saatava kulloinkin on.
Esimerkiksi ”3: Uljas-hakemus hyväksytty” tarkoittaa, että saatava on vaiheessa, jossa se on lähetetty ulosotolle ja ulosotto on hyväksynyt hakemuksen ja aloittaa ulosottotoimenpiteet. Termillä "Uljas" tarkoitetaan ulosoton sähköistä hakemusta. Kun saatava on ulosotossa, siirtyvät perintätoimet ulosottolaitokselle.
Maksettu
Maksettu-tilassa näet kaikki perintätoimeksiannot, jotka on maksettu.
Peruttu
Peruttu-tilassa näet kaikki perintätoimeksiannot, jotka on lopetettu tai peruttu jostakin muusta syystä kuin että saatava on tullut maksetuksi.
Käsittelyssä
Käsittelyssä-tilassa näet kaikki keskeytetyt toimeksiannot. Esimerkiksi jos velallinen on reklamoinut saatavasta.
Huomioithan, että käsittelyssä olevat saatavat voivat vaatia myös sinulta toimenpiteitä. Käsittelyssä olevat toimeksiannot on lista, jota sinun kannattaa aktiivisesti seurata ja tarkistaa myös mahdolliset viestit, joita olet saanut niitä koskien.
Toimeksiantokohtaisten tietojen tarkastelu
Voit tarkastella perintä-välilehdellä toimeksiantokohtaisia tietoja joko suppeassa muodossa “pikatietoina” tai laajemmassa muodossa. Klikkaa vain toimeksiantoriviä, jota haluat katsoa tarkemmin, niin näet suppeat pikatiedot tai laajempaa informaatiota tapauksesta.
Pikatiedot
Yksittäistä riviä klikkaamalla avautuvat suppeammat toimeksiannon tiedot.
Laajat tiedot
Laajassa näkymässä ylhäältä katsottuna ensimmäisenä näet yksilölliset tiedot kyseisestä saatavasta, mm.
- Asianumeron, joka on perinnän asianumero.
- Tilan, joka kertoo missä tilassa toimeksianto on.
- Kirjauspäivä kertoo päivän, jolloin toimeksianto on vastaanotettu
- Vaiheen, joka kertoo toimeksiannon tämän hetkisen vaiheen .
- Eräpäivä kertoo viimeisimmän eräpäivän.
- Seuraava vaihe, joka kertoo, mitä toimeksiannolla on tapahtumassa seuraavaksi.
- Tiliyhteys ja maksuviite. Perinnässä on aina käytössä Uuvan asiakasvaratili ja yksilöllinen toimeksiannon maksuviite. Huomioithan tämän, mikäli asiakkaasi kysyy maksutietoja ja saatava on perinnässä.
- Avoinna-kohta kertoo toimeksiannon tämänhetkisen avoinna olevan saldon.
Kun olet avannut pikatiedot, oikealla yläkulmassa näet avaa toimeksianto-painikkeen. Klikkaamalla sitä avautuvat laajemmat tiedot perinnästä.
Saatavaerittely-kohdassa näet perintätoimeksiantoon liittyvät laskusaatavat, mahdolliset viivästyskorot ja perintäkulut.
Kirjaukset-kohdassa näet kaikki toimeksiannolle kirjatut maksut tai hyvitykset.
Aikajanalta voit seurata perinnän eri vaiheissa jo tehdyt toimenpiteet sekä seuraavaksi tapahtuvan toimenpiteen.
Kirjeet-kohdassa näet toimeksiannolla lähetetyt perintäkirjeet.
Liitteet-kohdassa näkyvät lisäämäsi liitteet, mikäli niitä on lisätty.
Toiminnot-painiketta klikkaamalla voit:
1. Ilmoittaa ohisuorituksen
Mikäli velallinen maksaa suorituksen perinnässä olevaan saatavaan liittyen suoraan tilillesi, tulee sinun ilmoittaa välittömästi suoritus ”Ilmoita ohisuoritus” -toiminnon kautta.
- Maksupäivä: päivämäärä, jolloin velallinen on maksanut suorituksen tilillesi.
- Summa: summa, jonka velallinen on maksanut tilillesi.
- Kohdista suoritus: voit valita haluatko kohdistaa suorituksen tiettyyn laskuun vai vanhimpaan laskuun (jos saatavaerittelyssä useita laskuja).
2. Lähettää viestin
- Lähettää Uuvan asiakaspalvelulle viestin kyseistä toimeksiantoa koskien.
3. Lisätä liitteen
- Voit lisätä liitetiedoston kyseiselle toimeksiannolle, esimerkiksi asiakkaan pyytämän kopion sopimuksesta tai tilausvahvistuksesta.
Liitteet-kohdassa näkyvät lisäämäsi liitteet, mikäli niitä on lisätty.
Miten luon uuden perintätoimeksiannon?
Mikäli sinulla on maksamattomia laskusaatavia, joita et ole laskuttanut Uuva Cloudin kautta, voit luoda yksittäisen perintätoimeksiannon.
Uuden perintätoimeksiannon luominen
- Mene Perintä-välilehdelle.
- Klikkaa Uusi toimeksianto -painiketta.
- Täytä velallisen tiedot lomakkeessa olevien ohjeiden mukaan. Huomioi, että on tärkeää valita onko kyseessä henkilö vai yritys, sillä perintäprosesseissa on eroa.
Vinkki! Mikäli velallinen on yritys, käytä YTJ-hakua, niin saat velallisen varmasti oikeat tiedot, eikä sinun tarvitse syöttää niitä erikseen. - Täytä saatavarivi(t). Täytä laskunumero, laskupäivä, eräpäivä, laskun viite, pääoman määrä, selite ( mitä laskurivi koskee) ja viivästyskorko.
- Mikäli olet itse muistuttanut laskusta/laskuista muuten kuin Cloudin kautta, klikkaa "velalliselle on lähetetty muistutus saatavista".
- Klikkaa Luo toimeksianto -painiketta.
Mistä näen kaikki perintätoimeksiannot?
Klikkaamalla Perintä-painiketta oikeanpuoleisesta valikosta ohjaudut Perintä-välilehdelle, josta löydät kaikki perintätoimeksiannot.
Usein kysyttyä Uuva Cloudista
Katso alta vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin Uuva Cloudiin liittyen. Mikäli et löydä vastausta sinua askarruttavaan kysymykseen, olethan yhteydessä asiakastukeemme.
Käyttöönotto
Kenelle Uuva Cloud sopii?
Uuva Cloud sopii kaiken kokoisille yrityksille. Järjestelmä on suunniteltu skaalautumaan niin pienten kuin isojen yritysten tarpeisiin.
Uuva Cloud sisältää kaiken tarvittavan, jotta laskutus sujuu mahdollisimman jouhevasti ja peruspaketti riittääkin suureimmalle osalle yrityksiä. Olemme kuitenkin erikoistuneet myös räätälöimään vaativiakin ratkaisuja isojen yritysten tarpeisiin.
Mitä Uuva Cloudin käyttö maksaa?
Voit ottaa käyttöösi joko Basic tai Pro-palvelutason, joita molempia voit kokeilla ensimmäiset 30 vuorokautta ilman kuukausimaksua.
Kuukausilaskutuksella Basic-taso maksaa 8,99€ ja Pro-taso 11,99€.
Vuosilaskutus on Basic-tasolla 89,99€/kk ja Pro-tasolla 99,99€/vuosi. Vuosilaskutuksella saat alennusta, jolloin hinnaksi Basicille jää 7,50€/kk ja Pro:lle 8,33€/kk.
Katso tarkempi transkaktiomaksujen hinnasto täältä!
Voiko Uuva Cloudin integroida muihin järjestelmiin?
Kyllä, olemme integroineet Uuva Cloudin onnistuneesti jo monelle asiakkaalle, useisiin eri järjestelmiin. Palvelumme ovat lähtökohtaisesti hyvin integroitavissa.
Mikäli sinulla on lisää kysyttävää järjestelmien yhteensopivuudesta, otathan yhteyttä myyntiin.
Sopiiko Uuva Cloud kevytyrittäjälle?
Palvelun käyttö vaatii y-tunnuksen, joten puhtaasti kevytyrittäjälle ei sen takia ole sopivin ratkaisu.
Minulla on jo laskutuspalvelu, kuinka helppoa on vaihtaa se Uuva Cloudiin?
Vanhojen tietojen tuominen ja sitä kautta palvelun vaihtaminen Uuva Cloudiin on varsin helppoa! Voit tuoda Cloudiin niin asiakkaat kuin tuoterekisterinkin, järjestelmässä on "Tuo" välilehti jonka kautta voi importata haluttuja tietoja.
Uuva Cloudin käyttö
Onko lähetettävien laskujen määrässä rajoituksia?
Missä muodossa voin lähettää laskuja?
Pystynkö vastaanottamaan laskuja Uuva Cloudin kautta?
Minulla on kysyttävää Uuva Cloudin käytöstä. Miten saan yhteyden asiakastukeen?
Jos sinulla on jo käytössä Uuva Cloud-palvelu, voit ottaa sen kautta suoraan yhteyttä asiakaspalveluun. Jokaisen laskusi kohdalla on yhteydenotto-painike, joten asian selvittäminen on helppoa.
Muussa tapauksessa lähetä sähköpostia asiakaspalvelu@uuva.fi.
Voinko päivittää itse yritykseni muuttuneita tietoja?
Voinko käyttää Uuva Cloudia mobiililla?
Millainen on Uuva Cloudin tietoturva?
Ohjelmistoteknisesti käytämme uusimpia ratkaisuja, tietoturva pystytään täten pitämään aina ajan tasalla.
Tietoturva on meille prioriteetti ja se onkin erittäin hyvällä tasolla.
Voinko luoda yritykseni tilille useamman käyttäjän?
Kyllä se onnistuu asiakaspalvelun kautta! Eli ota yhteyttä asiakaspalvelu@uuva.fi.
Voinko tarkistaa asiakkaani luottotietojen tilanteen itse?
Kyllä, yritysluottotiedot voi tarkistaa aina tarvittaessa, mutta henkilöluottotiedoissa tarvitset henkilön itsensä luvan.
Henkilöluottotiedoissa on tiukka sakko- ja jopa oikeudellinen uhka jos niitä käyttää väärin, Vastuu on aina käyttäjällä. Henkilöluottotietoja tarkistaessasi valitse Uuva Cloudissa peruste, miksi tarkistat tietoja.
Laskurahoitus, maksuvalvonta ja perintäpalvelut
Mitä on laskurahoitus?
Laskurahoitus tarkoittaa, että saat rahoitusta asiakkaillesi lähetettäviä riidattomia myyntilaskuja vastaan. Käytännössä rahoitusyhtiö siis ostaa myyntilaskusi tai tarjoaa sinulle luottoa, jossa myyntisaatavasi ovat vakuutena. Lue lisää laskurahoituksesta täältä!
Voit täyttää laskurahoitushakemuksen Uuva Cloud palvelussa ja mikäli se hyväksytään, saat käyttöösi limiitin sovitulla summalla. Voit itse valita, mitkä laskut haluat rahoittaa.
Miten voin saada laskurahoitusta?
Miten Uuva Cloud valvoo, että saan rahat lähettämistäni laskuista?
Mitä voin tehdä, jos asiakas ei maksa laskua?
Tällöin prosessi nimeltä maksuvalvonta astuu kuvioihin. Jos sinulla on käytössä Uuva Cloud Pro, ei sinun tarvitse tehdä itse mitään tai huolehtia saataviesi kotiuttamisesta, vaan maksumuistutukset, sekä tarvittaessa perintä, hoituvat automaattisesti.
Lue lisää nitä tehdä, jos asiakas ei maksa laskua!
Onko maksamattomat laskut pakko laittaa perintään?
Ei, voit estää laskun etenemisen perintään.
Annamme mielellämme lisätietoa laskutuspalvelusta sekä muista laskun elinkaaren hallintaan liittyvistä palveluistamme.
Ota yhteyttä