Skip to content

Tietoa asiakkaalle

 

 

Saitko meiltä laskun tai kirjeen?

sain postia uuvalta (1)

Söikö koira laskusi, heittikö elämä eteen haasteita vai tapahtuiko ihan vain unohdus? Jos lasku jäi maksamatta ja sait Uuvan nimissä postia; laskun, maksuhuomautuksen tai maksuvaatimuksen niin ei hätää, oli tilanne mikä tahansa asiat järjestyvät kyllä.

Tiedämme, että syitä miksi lasku voi jäädä maksamatta on lukemattomia ja kuka tahansa voi joutua tilanteeseen, jossa elämäntilanne on muuttunut haasteelliseksi. 

Jos koet maksamisen haasteelliseksi, älä huoli. Voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme, niin löydämme yhdessä sinulle sopivan ratkaisun.

Onko sinulla kysyttävää laskuihin liittyen?

Kirjautumalla Oma Uuva:an näet henkilökohtaisen tilanteesi ja löydät ratkaisuja mielen päällä oleviin kysymyksiin. Voit tarvittaessa olla yhteydessä myös asiakaspalveluumme. Autamme kaikissa kysymyksissä arkisin klo 9.00-16.00.

✉️  asiakaspalvelu@uuva.fi

📞 (09) 4134 5151

sain postia uuvalta

 

Haluan tarkistaa omat tietoni

Voit täyttää ja lähettää meille tietojentarkastus-lomakkeen, niin lähetämme sinulle pyytämäsi tiedot lain edellyttämässä ajassa.

Tarkista henkilökohtaiset tietosi

Usein kysyttyjä kysymyksiä 

 

Olen maksanut liikaa. Miten saan rahani takaisin?

Jos olet maksanut liikaa, lähetämme sinulle ilmoituksen liikamaksusta. Ilmoituksen saatuasi voit ilmoittaa tilitietosi ohjeiden mukaisesti. Suostumuksellasi liikamaksu voidaan käyttää myös toisen velan kuittaamiseen. 

Mikäli et ole saanut ilmoitusta liikamaksusta, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme asiakaspalvelu@uuva.fi 

Lähetin teille sähköpostia. Millainen vastausaika teillä on?

Pyrimme vastaamaan 1-2 työpäivän kuluessa viestin vastaanottamisesta. 

Sain teiltä laskun, mutta olen maksanut sen jo alkuperäiselle laskuttajalle

Jos olet maksanut laskun alkuperäiselle laskuttajalle, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme

Ehdin maksaa laskun, mutta sain silti perintäkirjeen. Miten toimin?

Jos olet maksanut laskun ennen maksumuistutuksen tai maksuvaatimuksen päiväystä, mutta olet saanut meiltä perintäkirjeen, niin voit lähettää maksutiedot meille Oma Uuva-palvelun kautta tai sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@uuva.fi. 

Saamani lasku on virheellinen. Miten toimin?

Voit ilmoittaa asiasta Oma Uuva-palvelun kautta tai ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme kirjeen ohjeiden mukaisesti. Muistathan mainita yhteydenotossasi tarkat perustelut, miksi lasku on virheellinen. 

Yhteyenottosi saatuamme olemme yhteydessä alkuperäiseen velkojaan ja mahdolliset perintätoimet keskeytetään. 

Minulla ei ole tällä hetkellä varaa maksaa laskua. Voinko tehdä maksusuunnitelman?

Maksusuunnitelman sopiminen on yleensä mahdollista ja kannattaakin aina olla yhteydessä mikäli koko velka on haastavaa maksaa kerralla.  

Useimmiten maksuunnitelman tekeminen on mahdollista Oma Uuva-palvelun kautta, muussa tapauksessa voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme.  

Kuinka paljon maksusuunnitelman tekeminen maksaa?

Kuluihin vaikuttavat velan pääoma ja maksuerien määrä.   

  • 20 € pääoman ollessa korkeintaan 100 € tai suunnitelman sisältäessä enintään neljä erää 
  • 30 € pääoman ollessa yli 100 € ja enintään 1000 € ja maksusuunnitelman käsittäessä yli neljä erää 
  • 50 € pääoman ollessa  yli 1000 € ja maksusuunnitelman käsittäessä yli neljä erää 
  • 30 € saatavan ollessa suoraan ulosottokelpoinen 

 

Usein kysyttyjä kysymyksiä perinnästä

Miksi sain maksumuistutuksen / maksuvaatimuksen Uuvalta?

Maksumuistutuksessa ja maksuvaatimuksessa on aina ilmoitettu alkuperäisen velkojan tiedot sekä saatavan peruste 

Maksoin laskun pääoman, pitääkö vielä maksaa perintäkulut?

Pääsääntöisesti, jos perintätoimet on ehditty aloittaa ennen maksun vastaanottamista, ovat perintäkulut silloin aiheelliset. 

Minkälaisia kuluja perinnästä aiheutuu minulle?

Kuluttujasaatavien perinnässä maksumuistutuksen kulu voi olla enintään 5,00 €/maksumuistutus.

Kuluttajasaatavat: 

Ensimmäisen maksuvaatimuksen kulut (enintään): 

  • 14 € pääoman ollessa enintään 100 € tai jos kyseessä on suoraan ulosottokelpoinen saatava 
  • 24 € pääoman ollessa yli 100 € ja enintään 1000 € 
  • 50 € pääoman ollessa yli 1000 € 

Toisen maksuvaatimuksen kulut (enintään): 

  • 7 € pääoman ollessa enintään 100 € tai jos kyseessä on suoraan ulosottokelpoinen saatava 
  • 12 € pääoman ollessayli 100 e ja enintään 1000 € 
  • 25 € pääoman ollessa yli 1000 € 

Muu kuin kuluttajasaatava:

Ensimmäisen maksuvaatimuksen kulut (korkeintaan)

  • 50 € pääoman ollessa enintään 500 €
  • 70 € pääoman ollessa yli 500 € mutta enintään 2500 €
  • 90 € pääoman ollessa yli 2500 € mutta enintään 10 000 €
  • 110 € pääoman ollessa yli 10 000 €
  • 50 € pääoman ollessa suoraan ulosottokelpoinen

Toisen maksuvaatimuksen kulut (korkeintaan):

  • 25 € pääoman ollessa enintään 500 €
  • 35 € pääoman ollessa yli 500 € mutta enintään 2500 €
  • 45 € pääoman ollessa yli 2500 € mutta enintään 10 000 €
  • 55 € pääoman ollessa yli 10 000 €
  • 25 € pääoman ollessa suoraan ulosottokelpoinen

Tratan kulut (korkeintaan)

  • 110 € pääoman ollessa enintään 500 €
  • 125 € pääoman ollessa yli 500 € mutta enintään 2500 €
  • 140 € pääoman ollessa yli 2500 € mutta enintään 10 000 €
  • 155 € pääoman ollessa yli 10 000 €
  • 110 € pääoman ollessa suoraan ulosottokelpoinen
Sain käräjäoikeudesta haasteen tiedoksi, miten toimin?

Olethan pikaisesti yhteydessä asiakaspalveluumme. Asiakaspalvelumme neuvoo sinua asian hoitamisessa. 

 

Mikä on viivästyskorko?

 

Mikäli lasku maksetaan eräpäivän jälkeen, viivästyskorkoa alkaa kertyä laskun eräpäivästä lähtien. Mikäli velalle ei ole sovittu eräpäivää, alkaa viivästyskorko kertyä 30 päivää laskun lähettämisestä tai maksun vaatimisen päivästä 

Suomen Pankin sivuilta löydät ajantasaiset tiedot tämän hetken viivästyskorosta..

 

Mistä luottotietoihin voi aiheutua maksuhäiriömerkintä? 

Pelkästään maksumuistuksen tai maksuvaatimuksen saaminen ei aiheutua maksuhäriömerkintää. Tavallisimmin maksuhäiriömerkintä aiheutuu vasta velkomustuomion seurauksena. 

Voit lukea blogistamme lisää siitä, miten maksuhäiriömerkintä syntyy!

Lue vinkkejämme taloudenhallintaan

Milloin luottotiedot menevät?

Kansankielellä puhutaan luottotietojen menettämisestä, kun tarkoitetaan maksuhäiriömerkinnän saamista. Yksinkertaisuudessaan tällä...

Lue artikkeli

Mitä tapahtuu, jos lasku menee perintään?

Kun perintätoimiston kirje tipahtaa postiluukusta, se harvemmin herättää suoranaisia riemunkiljahduksia...

Lue artikkeli

Näin toimii kuluttajaperintä

Maksumuistutus
Maksumuistutus voidaan lähettää aikaisintaan 14 päivän kuluttua laskun erääntymisestä. 
1. Maksuvaatimus

Mikäli saatava on edelleen maksamatta, mak­su­vaa­ti­mus voidaan lä­hettää, kun mak­su­muis­tu­tuk­sen lähettämisestä on ku­lu­nut vä­hin­tään 14 päi­vää 

 

2. Maksuvaatimus
El­lei saatavaa ole maksettu määräajassa tai maksusta sovittu, lä­he­täm­me toi­sen mak­su­vaa­ti­muk­sen, kun edellisen maksuvaatimuksen lähettämisestä on kulunut vähintään 14 päivää 
Oikeudellinen perintä

Ellei velkaa ole maksettu, eikä sen maksamisesta ole sovittu, voidaan velalle hakea maksuvelvollisuuden vahvistava tuomiota.  

Käräjäoikeus lähettää tiedoksiannon haasteesta. Mikäli velkaa ei suoriteta kokonaisuudessaan, käräjäoikeus antaa yksipuolisen tuomion.  

Ulosotto
Tuomion perusteella velkaa voidaan periä ulosotossa. Ulosotossa voidaan ulosmitata palkasta tai muista tuloista tietty osa. Myös omaisuutta voidaan ulosmitata