Perintäpalvelut – Esimerkki yritysperinnän etenemisestä

  • Laskun eräpäivä

    Alkuperäinen lasku jää maksamatta eräpäivään mennessä.

  • Muistutus

    Ellei maksusuoritusta ole saatu, lähetetään maksumuistutus yleensä seitsemän arkipäivän sisällä eräpäivästä tapauskohtaiset tarpeet ja asiakkaan etu huomioiden.

  • Maksuvaatimus

    Yrityksille ei ole erikseen perintälaissa määrätty aikaa maksuvaatimuksen lähettämiselle. Lähetämme ensimmäinen perintäkirjeen eli maksuvaatimuksen velalliselle yleensä seitsemän arkipäivän sisällä erääntyneestä maksumuistutuksesta. Ensimmäisessä perintäkirjeessä yritysvelalliselle annetaan maksuaikaa seitsemän vuorokautta.

  • Tratta

    Ellei velallinen maksa määräajassa, lähetämme toisen, trattauhkaisen maksuvaatimuksen, jossa maksua vaaditaan heti.

  • Protestointi

    Ellei velallinen vieläkään maksa, saatava protestoidaan. Saatavan protestoija on aina Uuva Oy. Ennen protestointia asiakaspalvelumme pyrkii olemaan yhteydessä velalliseen ja kertomaan siitä aiheutuvista seurauksista.

  • Oikeudellinen perintä

    Protestoinnin jälkeen saatava siirretään Uuva Oy:n arvion perusteella oikeudelliseen perintään.

  • Jälkiperintä

    Jälkiperinnän toimenpiteet koskevat vain henkilöyhtiöitä.

Perintäpalvelut – Esimerkki kuluttajaperinnän etenemisestä

  • Laskun eräpäivä

    Alkuperäinen lasku jää maksamatta eräpäivään mennessä.

  • Muistutus

    Kuluttajaperinnässä laskun eräpäivän ja huomautusvälin on oltava 14 päivää.

  • 1. Maksuvaatimus

    Ensimmäinen perintäkirje eli maksuvaatimus lähetetään velalliselle, jos (1) maksumuistutuksesta on kulunut vähintään 14 päivää; (2) emme ole saaneet vielä maksusuoritusta. Maksuvaatimuksessa kuluttajavelalliselle annetaan maksuaikaa 12 vuorokautta.

  • 2. Maksuvaatimus

    Ellei velallinen ole sopinut maksusta tai maksa määräajassa, lähetämme toisen maksuvaatimuksen, jossa on myös maksuaikaa 12 vuorokautta. Tarvittaessa olemme velalliseen yhteydessä myös puhelimitse.

  • Oikeudellinen perintä

    Ellei velallinen vieläkään maksa tai ole sopinut maksusta, saatava siirretään Uuva Oy:n tekemän arvion perusteella oikeudelliseen perintään.

  • Jälkiperintä

    Mikäli velallisen maksukyky on huono, eikä oikeudelliseen perintään ole järkevä sillä hetkellä ryhtyä, siirrämme saatavan jälkiperintäämme. Jälkiperinnässä Uuva Oy jatkaa saatavan perintää huolehtien myös velan vanhentumisen katkaisemisesta. Velallisen maksukyvyn myöhemmin parantuessa aloitamme oikeudellisen perinnän.

Myynti

 

Robin Baarman, myyntipäällikkö

robin.baarman(at)uuva.fi

050 593 5773

Rainer Komi, myyntipäällikkö

rainer.komi(at)uuva.fi

044 767 1448

 

myynti@uuva.fi

020 721 84 96

Myyntimme palvelee sinua arkisin klo 9.00–16.00.

020 -yritysnumeroihimme soitettaessa puhelun hinta on 8,28 snt/puhelu.

Asiakaspalvelu

 

asiakaspalvelu@uuva.fi

09 4134 5151

Asiakaspalvelumme palvelee sinua arkisin klo 9.00–16.00.