Dataskydd

Dataskyddsbeskrivning

Dataskyddsbeskrivning

Vårt bolag tar allvarligt på all personuppgiftsbehandling som ingår i verksamheten. Vi behandlar personuppgifter om våra uppdragsgivare och kunder samt om sökande till tjänster hos oss och vår personal. Personuppgifter behandlas vid kreditkontroll och kreditadministration samt vid tillhandahållande av livscykeltjänster för fakturor. Personuppgifterna fås från våra uppdragsgivare, kunder eller personal. Personuppgifter kan också fås ur olika register som är tillgängliga för en bred allmänhet eller ur offentliga register. Våra kunder har ingen personlig skyldighet att överlämna sina personuppgifter till oss för behandling.

Vid behandlingen av personuppgifter intar vi generellt rollen som personuppgiftsansvarig enligt det som närmare fastställs i EU:s dataskyddsförordning. Vi behandlar enbart personuppgifter enligt gällande rättsliga grund. Grunderna för behandling är fullföljande av avtal, lagstadgade skyldigheter eller berättigat intresse. Om du uttryckligen gett ditt samtycke till behandling av dina personuppgifter kan du alltid återkalla detta samtycke.

Behandlingen av personuppgifter är krypterad på ett sätt som uppfyller kraven på krypteringsmetoder enligt dataskyddslagstiftningen. Särskilt känsliga personuppgifter behandlas med ännu striktare metoder än övriga uppgifter. Behandling av sådana personuppgifter kan krävas bland annat för att lägga fram eventuella yrkanden exempelvis i domstol.

Vi bedriver verksamhet i Finland och lämnar inte ut personuppgifter till länder utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Personuppgifter lämnas främst ut till myndigheter. Personalen kommer åt personuppgifterna, men enbart i den omfattning som är nödvändigt med tanke på arbetsuppgifterna för medarbetaren i fråga. Alla våra medarbetare har förbundit sig till tystnadsplikt visavi uppgifter de får kännedom om genom sitt anställningsförhållande.

Vi lagrar dina personuppgifter så länge det är nödvändigt. Lagringstiden fastställs utgående från grunden för behandling av personuppgifterna i fråga. När grunden för behandling av personuppgifterna upphör, raderas uppgifterna helt och finns därefter inte i någon som helst av våra databaser. Vi behandlar inte dina uppgifter inom ramen för vår personuppgiftsbehandling med sådana metoder för automatiskt beslutsfattande som avses i dataskyddsförordningen.

Om du vill granska vilka personuppgifter om dig vi har i vårt register, rätta till brister i dem, begränsa behandlingen av dem för något avsnitt, be att de raderas, överföra dem eller på annat sätt motsätta dig behandlingen, kan du kontakta oss via det formulär som finns på vår webbplats. Enligt vår bedömning orsakar inte behandlingen av dina personuppgifter dig några ovanliga skadliga följder.

Om vi drabbas av en datasäkerhetsincident agerar vi omedelbart på det sätt som dataskyddsförordningen förutsätter för att minimera hotet mot dina personuppgifter. Det primära förfaringssättet är en anmälan som vi gör om incidenten till dataskyddsombudsmannen. Du har också alltid rätt att kontakta dataskyddsombudsmannen om du anser att vi inte agerat korrekt vid behandlingen av dina personuppgifter.

Närmare information om sådan behandling av personuppgifter som ingår i vår verksamhet kan läsas i dataskyddsbeskrivningen på vår webbplats.

Vi håller dataskyddssidan uppdaterad och åtgärdar brister som vi upptäcker så snart som möjligt.

Kontrollera dina personliga uppgifter

Kontrollera dina personliga uppgifter

För att skydda dina personuppgifter förutsätter vi att hela blanketten här intill fylls i. Om inte hela blanketten fylls i kan vi inte rikta din begäran avseende dataskyddet till de uppgifter vi har i vårt register.

Du kan också skicka din begäran per post på adressen:

  • Uuva Oy, PB 164, 00701 Helsingfors

Förfrågningar som görs per post måste inkludera en kopia av ett giltigt identitetsbevis och den utskrivna dataskyddsblanketten ifylld. Med ett separat brev ber vi dig bestyrka din begäran och samtidigt meddela din e-postadress, till vilken våra eventuella uppgiftsförfrågningar och svaret på en förfrågan kan skickas.

Vi besvarar alla förfrågningar eller begäranden avseende dataskyddet så snart som möjligt, dock senast inom en månad efter att begäran har gjorts.

  • Personuppgifter

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Dataskyddsbeskrivning

Datum för upprättande: 24.5.2018  |  Uppdaterad 30.11.2020

1. Personuppgiftsansvarig

  • Namn:
    • Uuva Oy (0859384–0)
  • Adress:
    • PB 164, 00701 HELSINGFORS
  • Kontaktuppgifter:
    • asiakaspalvelu@uuva.fi, 020 741 8494

2. Dataskyddsombud

  • Namn:
    • Herkko Havumäki
  • Adress:
    • PB 164, 00701 HELSINGFORS
  • Kontaktuppgifter:
    • asiakaspalvelu@uuva.fi, 020 741 8494

3. Registrets namn

Kundregister

4. Syfte med personuppgiftshanteringen

Kundregistret används i fakturafinansiering, behandling av indrivningsuppdrag samt vid tillhandahållande av övriga fakturans livscykeltjänster. Uppgifterna som sparats i kundregistret behövs i fakturafinansiering, frivillig och rättslig indrivning av fordringar samt annan verksamhet som stöder finansierings- och indrivningsverksamhet. Av kundregistret framgår även uppgifter om rättegångar gällande ansökningar och tvister samt uppgifter om olika insolvensförfaranden och övriga domstols- och myndighetsärenden.

Registret används vid behov även för att uppfylla lagstadgade eller av myndigheter föreskrivna skyldigheter.


5. Registrets informationsinnehåll

I kundregistret registreras, beroende på syftet med dataskyddshanteringen, namn, identifieringsuppgifter (födelsetid, kontakt- och adressuppgifter samt eventuellt personbeteckning och/eller företags- och organisationsnummer) och bankförbindelseuppgifter för parterna i ett rättsförhållande samt övriga uppgifter som är nödvändiga för skötsel av uppdrag och som kunden/den registrerade meddelat.

Kundregistret innehåller även uppgifter om grunderna för en eventuell fordran inklusive specifikationer, information om åtgärder som gjorts i ärendet samt information som erhållits/samlats in från myndigheter.

Kundsamtal kan spelas in i syfte att utveckla kundtjänsten.

6. Normala informationskällor

Uppgifterna om uppdraget och den registrerade erhålls från kunden. Från kreditupplysningsbolag erhålls offentliga uppgifter om betalningsstörningar gällande den registrerade. Den registrerades senaste adressuppgifter erhålls från postens adresstjänst. Fån befolkningsregistersystemet erhålls den registrerades hemort och kontaktuppgifter. Från kontaktuppgiftsföretag erhålls eventuella telefonnummeruppgifter.

Från Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata erhålls intressebevakningsinformation samt eventuella andra uppgifter som gäller den registrerade personen. Från Rättsregistercentralen erhålls uppgifter om konkurs, företagssanering och skuldsanering som gäller den registrerade. Från Traficom erhålls information om ägande/innehav av fordon. Från de register som förs av Patent- och registerstyrelsen erhålls information om bolag, föreningar och stiftelser. Från skattemyndigheten erhålls offentlig information gällande inkomstbeskattning. För skötsel av indrivningsuppdrag erhålls också information från domstolar, utsökningsmyndigheterna och skatte- och arbetskraftsmyndigheterna.

7. Normalt utlämnade av uppgifter

Uppgifter ur kundregistret lämnas ut till kunden/den registrerade samt till olika myndigheter enligt gällande rätt. Uppgifter kan även lämnas ut i övriga fall där lagen tillåter det. Uppgifter över fordonsinnehav och -ägande som erhållits från Traficom lämnas inte ut till kunden. Uppgifter kan även lämnas ut till IT-stödsansvariga.

8. Utlämnande av uppgifter till länder utanför EU eller EES

Personuppgifter lämnas inte ut till länder utanför EU eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, om det inte förutsätts av gällande lagstiftning.

9. Principer för skydd av registret

I företagets lokaler finns ett övervaknings- och alarmsystem. Skriftligt material finns i separata låsta utrymmen. Nämnt material förvaras den tid som förutsätts i gällande rätt. Personuppgifter är endast tillgängliga för personal som ansvarar för behandling av reklamationer.

Information som antecknats i registret är konfidentiell. Personalen har förbundit sig till sekretess gällande information som fås i arbetet. Användning av registret förutsätter ett personligt användarnamn och lösenord. När anställningsförhållandet upphör, upphör också tillgången till registret.

10. Granskningsrätt

Varje registrerad har rätt att granska sina uppgifter i kundregistret. En begäran att få tillgång till registeruppgifterna ska göras via Uuva Oy:s webbplats. Begäran riktas till vårt dataskyddsombud. I samband med svaret meddelas den registrerade även varifrån uppgifterna härstammar, deras användningsändamål samt vart uppgifterna eventuellt lämnas ut. I sin granskningsbegäran ska kunden ange sina identifieringsuppgifter som behövs för att söka fram uppgifterna.
Ni kan också skicka er begäran per post till adressen

Uuva Oy, PB 164, 00701 Helsingfors

Till förfrågningar som görs per post måste bifogas en kopia av ert giltiga identitetsbevis och er utskrivna och ifyllda dataskyddsblankett.

11. Rätt att kräva rättelse av uppgifter

Varje registrerad har rätt att begära om rättelse av en felaktig uppgift om sig i kundregistret. Begäran om rättelse av registeruppgifterna ska göras via Uuva Oy:s webbplats. Begäran riktas till vårt dataskyddsombud. Kunden ska i sin begäran om rättelse framföra sina identifieringsuppgifter som behövs för att söka fram uppgifterna samt de ändringar som kunden begär om.
En felaktig, onödig, bristfällig eller annars föråldrad uppgift som upptäcks av personalen eller i den automatiserade kontrollen rättas till eller tas bort omgående.

12. Övriga rättigheter som gäller behandling av personuppgifter

Varje registrerad har rätt att i enlighet
med vad lag tillåter begära att personuppgifter gällande honom eller henne raderas ur kundregistret. Begäran om radering av registeruppgifter ska göras via Uuva Oy:s webbplats. På motsvarande sätt har de registrerade rätt att få uppgifter om behandlingen av sina personuppgifter (uppgifterna framgår av denna dataskyddsbeskrivning och Uuva Oy:s dataskyddssidor), vid behov begränsa behandlingen av sina uppgifter, de kan flytta sina uppgifter från ett system till ett annat (om alternativa system finns), motsätta sig behandlingen av sina uppgifter och har rätt att inte bli föremål för automatiserat beslutsfattande. Krav och begäranden ska riktas till vårt dataskyddsombud.