Milloin on paras aika lähettää lasku?
Kun suoritettava työ on valmis tai tuote toimitettu, on aika lähettää lasku. Monet yritykset miettivät parasta mahdollista aikaa lähettää laskut maksunsaannin nopeuttamiseksi ja laskun maksamatta jättämisen riskin pienentämiseksi. Voiko - ja kannattaako- laskun lähettämisen ajankohdan kanssa kikkailla? Onko olemassa "oikeaa" aikaa lähettää lasku? Lue eteenpäin, niin kerromme vinkkimme.
Muistathan kuitenkin, että vanhentumisen estämiseksi lasku tulee lähettää viimeistään kolmen vuoden kuluessa!
Näin optimoit laskun lähetyksen ajankohdan
Ensimmäinen asia, jonka tulee ottaa huomioon on, että laskun lähettäminen kannattaa tehdä mahdollisimman pian tuotteen toimittamisen tai palvelun suorittamisen jälkeen. Nopea laskutus ei ainoastaan nopeuta maksua, vaan se myös yhdistää maksun tiiviimmin ostettuun tuotteeseen tai palveluun, mikä voi vähentää maksuviivästysten riskiä.
Toki myös laskun lähettämisajankohtaa voi optimoida. Eräiden tutkimusten mukaan laskut, jotka lähetetään kuukauden alussa, saadaan maksetuksi nopeammin kuin laskut, jotka lähetetään kuukauden lopussa. Tämä johtuu osittain siitä, että monet yritykset ja yksityishenkilöt suorittavat suuren osan laskuistaan kuukauden alussa.
Lisäksi myös laskujen lähettäminen tietyllä viikonpäivällä voi vaikuttaa maksunopeuteen. Laskujen, jotka lähetetään keskellä viikkoa, maksuajat ovat lyhyempiä kuin laskujen, jotka lähetetään viikonlopun alla tai sen aikana.
Nopean laskujen lähetyksen etuja ovat mm:
- Saat myös maksun nopeammin, mikä pitää kassavirran kunnossa
- Nopea laskutus on asiakkaan huomioimista ja parantaa asiakastyytyväisyyttä
- Laskun lähettäminen heti palvelun tai tuotteen toimittamisen jälkeen voi auttaa asiakasta yhdistämään maksun vastikään saatuun hyötyyn, mikä saattaa vähentää maksuviivästysten todennäköisyyttä.
- Mikäli laskun sisältöön liittyy ongelmia, on ne helpompi ratkaista
- Laskun saajan taloudellisessa tilanteessa ei ehdi tapahtua suuria muutoksia
Keskity kuitenkin oleelliseen
On tärkeä muistaa, että jokainen yritys on erilainen, ja sen vuoksi mikä toimii yhdelle, ei välttämättä toimi toiselle. Parhaan laskutusajankohdan löytäminen vaatii usein aikaa ja testausta. Kuitenkin pääsääntö on, että mitä nopeammin saat laskut lähetettyä, sitä parempi.
Lopulta sujuva laskuprosessi merkitsee paljon enemmän kuin oikea laskutusajankohta. Lähetysajankohdan kanssa kikkailemisen sijaan kannattaa keskittyä oleellisimpiin asioihin; laadukkaaseen myyntiprosessiin, laskujen helppoon ymmärrettävyyteen, joustaviin maksuvaihtoehtoihin ja avoimuuteen kysymyksiin sekä ongelmiin vastaamisessa. Nämä kaikki ovat avaintekijöitä, jotka saattavat vaikuttaa maksujen saapumiseen jo ennen laskun lähettämistä. Tyytyväinen asiakas myös maksaa mieluusti.
Jos siis mietit, milloin on paras aika lähettää lasku, ehkä kannattaa kuitenkin aloittaa kysymällä itseltäsi, kuinka voit tehdä laskutusprosessista mahdollisimman sujuvan asiakkaillesi. Olisiko jotain, mitä voisit ehkä parantaa?
Mikäli haluat hioa laskutusprosessiasi entistä sujuvammaksi, autamme mielellämme. Jätä meille yhteydenottopyyntö, joka ei sido sinua mihinkään! Katsotaan yhdessä, voisimmeko auttaa parantamaan saataviesi maksuja.
Jätä meille yhteydenottopyyntö!
Konsultoimme mielellämme, miten laskutusprosessia voi parantaa entisestään.