Toimi näin huijauslaskun saatuasi

Toimi näin huijauslaskun saatuasi

Ville Perintä

Toimi näin huijauslaskun saatuasi

”Mikä tämä on?” kaikuu Joukon ääni asunnossa. Päivän posti on saapunut sopivasti ennen iltapäiväkahveja. Apu-lehden sijasta Joukon katse kiinnittyy kirjeeseen, jonka lähettäjä, Painoalas Oy, kuulostaa vieraalta.

Joukon avatessa kirjeen paljastuu sieltä yli 100€ lasku tilauksesta, jota hän ei ole tehnyt: ”Mitä minä muka näillä, lääkärihän juuri ilmoitti, ettei pillereitä tarvitse syödä.” Jouko ei tiedä, mitä laskulle pitäisi tehdä: ”Onkohan minun nyt maksettava tämä, kun se on nimissäni minulle lähetetty.”

Osaisitko sinä sanoa, miten Joukon pitäisi toimia tässä tilanteessa? Kuvailtu Joukon tilanne on varsin epämiellyttävä ja aiheuttaa vastaanottajassa neuvottomuutta.

Teimme sinulle tiiviit ohjeet, jotka auttavat sinua huijauslaskun kolahtaessa postilaatikkoon. Toimi siis näin huijauslaskun saatuasi.

  1. Selvitä laskun lähettäneen yrityksen taustat
  2. Ota yhteyttä laskun lähettäneeseen yritykseen ja tee kirjallinen reklamaatio
  3. Jos velkominen jatkuu, ota yhteyttä kuluttajansuojaviranomaisiin
  4. Jos lasku menee perintään, kiistä maksuvelvollisuus
  5. Mikäli perintä jatkuu, ota yhteyttä Etelä-Suomen Aluehallintovirastoon

1. Selvitä laskun lähettäneen yrityksen taustat

Joukon kannattaisi aivan ensimmäiseksi selvittää Yritys- ja yhteisötietojärjestelmästä (YTJ), onko Painoalas Oy:tä edes olemassa. Mikäli yritystä ei ole olemassa, tulee Joukon olla heti yhteydessä kuluttajansuojaviranomaisiin, jotka neuvovat jatkotoimenpiteistä.

Jos Painoalas Oy löytyy YTJ:stä, kannattaa seuraavaksi selvittää esimerkiksi internethaulla, mikä Painoalas Oy oikein on ja katsoa, onko yrityksestä kirjoitettu paljon negatiivista palautetta huijauslaskuihin liittyen.

Lue: Kuluttajavelallisen reaktiokeinot saatavan perintään

2. Ota yhteyttä laskun lähettäneeseen yritykseen

Kun Jouko on selvittänyt taustat ja todennut Painoalas Oy:n olevan olemassa oleva yritys, kannattaa hänen seuraavaksi olla suoraan yhteydessä Painoalas Oy:n asiakaspalveluun ja selvittää mistä laskussa on kyse.

Samalla Joukon kannattaa tehdä reklamaatio (eli virheilmoitus) laskusta ja ilmoittaa, ettei ole laskun mukaista tuotetta Painoalas Oy:ltä tilannut. Reklamaatio kannattaa tehdä aina kirjallisesti esimerkiksi sähköpostiosoitteeseen tai tarvittaessa jopa kirjattuna kirjeenä yhtiön kaupparekisterin mukaiseen postiosoitteeseen. Näin vältytään jatkossa kaikilta sana-vastaan-sana -tilanteilta.

3. Jos velkominen jatkuu, ota yhteyttäkuluttajansuojaviranomaisiin

Jos reklamaatiosta huolimatta Painoalas Oy jatkaa laskun velkomista Joukolta, kannattaa hänen olla suoraan yhteydessä kuluttajansuojaviranomaisiin, joihin kuuluu esimerkiksi valtakunnallisesti toimiva Kuluttajaneuvonta. Kuluttajaneuvonnasta Jouko saa maksutta opastusta ja sovitteluapua kyseisessä riitatilanteessa. Voit lukea lisää Kuluttajaneuvonnan palveluista klikkaamalla tästä.

Toisena vaihtoehtona Joukolla on kääntyä oikeusaputoimiston tai yksityisiä oikeudellisia palveluita tarjoavan toimiston puoleen.

4. Jos lasku menee perintään, älä hätäänny

Jos Jouko saa perintätoimistolta perintäkirjeen jo reklamoidusta laskusta, ei hänen tarvitse kuitenkaan hätääntyä. Joukon kannattaa ottaa rohkeasti yhteyttä kirjeen lähettäneeseen perintätoimistoon ja kertoa tilanne. Todennäköisesti perintätoimisto ei ole tietoinen siitä, että Jouko on reklamoinut alkuperäisestä laskusta.

Joukon ilmoituksen takia perintätoimisto keskeyttää vapaaehtoisen perinnän tarkistaakseen laskun oikeellisuuden ja perinnän aiheellisuuden. Perintätoimistojen henkilökunta Suomessa auttaa ja opastaa yleensäkin mielellään perintäkirjeen saanutta asiakasta. Perintätoimisto pitää laskun perinnän keskeytettynä asioiden selvittelyjen ajan eikä kulut kasva tässä kohtaa.

5. Mikäli perintä vielä jatkuu, ota yhteyttä Etelä-Suomen Aluehallintovirastoon

Mikäli laskun perintää jatketaan reklamaatiosta ja perintätoimistoon tehdystä yhteydenotosta huolimatta, kannattaa Joukon olla vielä kerran yhteydessä perintätoimistoon ja selittää tilanne.

Mikäli tämäkään ei tuota tulosta, on seuraavaksi otettava Etelä-Suomen aluehallintovirastoon (AVI). AVIn tehtävänä on valvoa ”valtakunnallisesti, että rekisteriin merkityt perintätoiminnan harjoittajat noudattavat toiminnassaan lakia ja hyvää perintätapaa.” AVIn sivuilta löytyy kattavat ohjeet ilmoituksen tekoon.

Lue seuraavaksi: