Miksi maksumuistutusten lähettäminen ja perintä kannattaa ulkoistaa?
Perintäprosessimme arvolupaukset
Läpinäkyvyys
Ihmisläheisyys
Tehokkuus
Esimerkki yritysperinnän etenemisestä
Laskun eräpäivä
Alkuperäinen lasku jää maksamatta eräpäivään mennessä.
Muistutus
Ellei maksusuoritusta ole saatu, lähetetään maksumuistutus yleensä seitsemän arkipäivän sisällä eräpäivästä tapauskohtaiset tarpeet ja asiakkaan etu huomioiden.
Maksuvaatimus
Yrityksille ei ole erikseen perintälaissa määrätty aikaa maksuvaatimuksen lähettämiselle. Lähetämme ensimmäinen perintäkirjeen eli maksuvaatimuksen velalliselle yleensä seitsemän arkipäivän sisällä erääntyneestä maksumuistutuksesta. Ensimmäisessä perintäkirjeessä yritysvelalliselle annetaan maksuaikaa seitsemän vuorokautta.
Tratta
Ellei velallinen maksa määräajassa, lähetämme toisen, trattauhkaisen maksuvaatimuksen, jossa yritysvelalliselle annetaan maksuaikaa seitsemän vuorokautta.
Protestointi
Ellei velallinen vieläkään maksa, saatava protestoidaan. Saatavan protestoija on aina Uuva Oy. Ennen protestointia asiakaspalvelumme pyrkii olemaan yhteydessä velalliseen ja kertomaan siitä aiheutuvista seurauksista.
Oikeudellinen perintä
Protestoinnin jälkeen saatava siirretään Uuva Oy:n arvion perusteella oikeudelliseen perintään. Otamme sinuun yhteyttä ennen oikeudellisen perinnän aloittamista.
Jälkiperintä
Jälkiperinnän toimenpiteet koskevat vain henkilöyhtiöitä.
Esimerkki kuluttajaperinnän etenemisestä
Laskun eräpäivä
Alkuperäinen lasku jää maksamatta eräpäivään mennessä.
Muistutus
Kuluttajaperinnässä laskun eräpäivän ja huomautusvälin on oltava 14 päivää.
1. Maksuvaatimus
Ensimmäinen perintäkirje eli maksuvaatimus lähetetään velalliselle, jos (1) maksumuistutuksesta on kulunut vähintään 14 päivää; (2) emme ole saaneet vielä maksusuoritusta. Maksuvaatimuksessa kuluttajavelalliselle annetaan maksuaikaa 12 vuorokautta.
2. Maksuvaatimus
Ellei velallinen ole sopinut maksusta tai maksa määräajassa, lähetämme toisen maksuvaatimuksen, jossa on myös maksuaikaa 12 vuorokautta. Tarvittaessa olemme velalliseen yhteydessä myös puhelimitse.
Oikeudellinen perintä
Ellei velallinen vieläkään maksa tai ole sopinut maksusta, saatava siirretään Uuva Oy:n tekemän arvion perusteella oikeudelliseen perintään. Otamme sinuun yhteyttä ennen oikeudellisen perinnän aloittamista.
Jälkiperintä
Mikäli velallisen maksukyky on huono, eikä oikeudelliseen perintään ole järkevä sillä hetkellä ryhtyä, siirrämme saatavan jälkiperintäämme. Jälkiperinnässä Uuva Oy jatkaa saatavan perintää huolehtien myös velan vanhentumisen katkaisemisesta. Velallisen maksukyvyn myöhemmin parantuessa aloitamme oikeudellisen perinnän.
Asiakkaidemme suusta


Kim Heino / Hurrikaanit Ympäristöhuolto Oy
"Uuva on kotimainen yritys ja tämä vaikutti perintäfirman valintaamme. Saamamme palvelu on ollut henkilökohtaista, jolloin asioiden hoito on ollut helppoa, vaivatonta ja aikaa säästävää. Myös asiakasportaali on helpottanut maksujen reaaliaikaista seurantaa, jolloin mahdolliset päällekkäisyydet on estetty. Lisäksi olemme saaneet henkilökohtaista ja asiantuntevaa neuvontaa erilaisissa perintätapauksissa."


Petri Tuomela / Confetti Oy
"Uuva valikoitui perintätoimistoksemme kustannustehokkaan perintäsysteeminsä vuoksi. Aiemmin pienten viivästyslaskujen perintä oli kohtuuttoman kallista ja perinnästä saatu hyöty hyvin huono. Läpinäkyvä perintäprosessi on selkeä ja helppo asiakkaalle. Nyt jopa pienetkin perintätoimeksiannot ovat kustannustehokkaita tehdä. Yhteydenpito Uuvan kanssa on myös helppoa ja joustavaa."
Usein kysytyt kysymykset
Kiinnostuitko?
Annamme mielellämme lisätietoa perintäpalvelusta sekä muista laskun elinkaaren hallintaan liittyvistä palveluistamme. Ota yhteyttä meihin alla olevalla yhteydenottolomakkeella tai soittamalla myyntiimme numeroon 020 721 84 96.
Haluatko kuulla lisää Uuva Perintä -palvelusta? Jätä yhteystietosi alla olevalla lomakkeella.
Myynti
Myyntimme palvelee sinua arkisin klo 9.00–16.00.
020 -yritysnumeroihimme soitettaessa puhelun hinta on 8,28 snt/puhelu.
Asiakaspalvelu